Hartelijk dank

Op 7 juni 2014 waren Wim Houben en Erik Godschalk net terug van de Alpe d’HuZes 2014. Ze waren nog vol van de belevenissen. Wim en Erik: “Wij willen nog wel een keertje meedoen, maar dan alleen met een team”. Een aantal mensen werd gelijk enthousiast. Zo werd het ‘Diemteam’ geboren: negen deelnemers, van wie er drie nog een racefiets moesten kopen.

Door verschillende acties is geld bij elkaar gebracht. Dit kan u bijna niet ontgaan zijn: de bloembollenverkoop, de kerststukjesverkoop in de Markthal Didam, de benefietwedstrijd S.V. Loil-FC Montferland, carnavalspakken maken, de spinningmarathon bij Aerofit Didam,

de Alpe d’HuZes actieweek Graafschap College Doetinchem, en het ‘The Sky is the Limit’-muziekspektakel in de Markthal Didam. Ook hebben veel bedrijven ons gesponsord. De grote sponsoren kregen als tegenprestatie onder andere hun logo op ons Alpe d’HuZes shirt. Ook kregen we veel donaties. Iedereen hartelijk dank voor de bijdrage in welke vorm dan ook. Speciale dank voor al die vrijwilligers die hielpen met onze acties, en ook voor alle gratis publicatie in de verschillende media. Eind maart was onze laatste actie; The Sky is the Limit.

Alpe d'Huzes handen

De voorbereiding

Daarna zijn we allemaal volop gaan trainen, hebben we een gezamenlijke toertocht gedaan en een gezamenlijke trainingsdag gehad in Groesbeek met aansluitend een barbecue. De teamspirit zat er wel in.

Op zondag 31 mei vertrokken we naar Frankrijk, waar we vijf appartementen boven op de berg hadden geregeld. ‘s maandags maakten we ‘kennis’ met de Alpe d’Huez. Het blijft een zeer steile, bijna eindeloze klim. Vooral de eerste paar bochten voel je gelijk in de benen. Maar het was een goede training. Dinsdags was voor de meesten een rustdag. Het plaatsje Le Bourg-d’Oisans bezocht en

‘s avonds een hapje eten. Woensdag moedigden wij de Alpe d’HuZes deelnemers aan met hun klim. Vijf Diemteamers hebben die dag nog vrijwilligerswerk gedaan. ‘s avonds gezamenlijk eten in de tent boven op de berg. Er zijn in totaal 40.000 maaltijden genuttigd in die week, allemaal verzorgd door vrijwilligers! De opbrengst gaat allemaal de Alpe d’HuZes. En daarna de bezinningsavond en toen snel het bed in en proberen wat te slapen.

De dag van de waarheid

Op 4 juni moest het dan gaan gebeuren. Om 2.00 uur ‘s nachts uit bed en wat pasta gegeten. Een uur later verzamelde iedereen zich boven op de Alpe d’Huez bij het Palais des Sports. Met de motoren voorop daalden wij gezamenlijk naar Le Bourg-d’Oisans. Dit was een indrukwekkende belevenis. In bijna elke bocht stonden honderden kaarsjes. En met de lampjes op de fietsen was het één lang lint van licht naar beneden. Om 4.00 uur stonden we klaar voor de start. Het was prima weer. De beenstukken en de jasjes konden al uit. Iets over 4.30 uur vertrokken we dan eindelijk. Drommen supporters stonden al bij de start om ons aan te moedigen. Dat was al een ‘brok in de keel-

moment’. Daarna proberen jezelf een beetje ruimte te verschaffen om te fietsen. Want er waren overal fietsers: voor je, naast je, achter je.

Maar na een paar kilometer kreeg je al meer ruimte. Rond 10.00 uur

hadden enkele van ons er al drie klimmen opzitten. Ook de rest ging goed. Maar daarna kwam de zon vol op de berg te staan en steeg het kwik snel boven de 30 graden. De omstandigheden werden steeds zwaarder. Dit zag je gelijk terug in de klimtijden. Er moest meer gestopt worden om te drinken en te eten. Dat werd steeds belangrijker. Goed zout aanvullen en genoeg suikers en koolhydraten naar binnen krijgen. Dat ging de één beter af dan de ander. De één at pannenkoeken, de ander stroopwafels. Gelukkig hadden we onze eigen supporters-begeleiders mee. Door de eerdere ervaringen hadden we het nu goed geregeld. We werden goed verzorgd. Boven op de berg stond onze partytent, waar we naast het eten en drinken, konden rusten en kleding verwisselen. Dit was prima verzorgd door onze supporters. Nog dank hiervoor. Door de naam op onze tent waren we ook gemakkelijk te herkennen. Onze plaatsgenoot Ben, die met zijn camper wederom om de Alpe d’Huez stond, kwam ons ook nog even speciaal aanmoedigen.

Nog maar weer een keer naar beneden afdalen voor nog een klim, het werd zwoegen voor iedereen van ons. We zijn allemaal tot het uiterste gegaan. Alle negen klimmers hebben boven verwachting gepresteerd.

Het resultaat

Met zijn negenen hebben we op die donderdag 40 keer (1 deelnemer 2x, 4 deelnemers 4x, 2 deelnemers 5x en 2 deelnemers zelfs 6x) de Alp beklommen! Opgeven was geen optie……

Om 20.00 uur, nadat iedereen gefinisht was, werd het voorlopige totaalbedrag bekend gemaakt van de actie: 15 miljoen!! Een super bedrag. We verdienden wel een biertje vonden we.

Wat een belevenis die dag: kippenvelmomenten, brokken in de keel, jezelf overwinnen, gedachten die door je heen gaan, zweetdruppels, een glimlach, een traan, aanmoedigingen, sponsen met water die werden uitgereikt, water en bouillon in veel bochten, kramp in de benen, niet opgeven, doorgaan op karakter, want opgeven is geen optie…….. Maar zonder al die vrijwilligers en onze eigen supporters was dit allemaal niet mogelijk geweest. Allen nogmaals dank. Eén van onze deelnemers en zijn vrouw moest helaas vrijdagmorgen al naar Nederland terugkeren. Hun (schoon)vader lag op sterven (kanker). Dit was voor allen een emotioneel moment. Gelukkig waren ze op tijd thuis en konden ze nog afscheid nemen. Nogmaals sterkte gewenst.

Het complete Diemteam

Vrijdagmiddag hebben enkele deelnemers nog een keer de berg beklommen, die konden er geen genoeg van krijgen. Dit was wel een speciale en gezellige klim. Want enkele jongeren die mee waren als supporter, wilden natuurlijk ook de berg bedwingen. Onder begeleiding van muziek en een bezemwagen kwamen we allemaal

boven en werden we hartelijk onthaald door de rest van de teamleden. ‘s avonds de feestavond met een leuk bandje uit Brabant: Pater Moeskroen. Het feest begon stroef, maar toen gingen de remmen los. Aan het eind van de avond nog even helpen met het opruimen van de troep. Ja, dat hoort er ook bij. Zaterdagmorgen vertrokken we weer richting Nederland. Het was een onvergetelijke week.

€ 20,000,-

Hierbij willen we nogmaals onze sponsoren en donateurs bedanken. In het bijzonder willen we het Graafschap college Doetinchem locatie Maria Montessori bedanken, wat een inzet en bijdrage hebben jullie geleverd, top!

Het Diemteam heeft 20.000, – euro bij elkaar gefietst voor de Alpe d’HuZes/KWF. Doneren kan overigens nog steeds;

via http://diemteam.nl/ of via http://deelnemers.opgevenisgeenoptie.nl/teams/diemteam/

Het Diemteam (Wim Houben, Lucie Godschalk, Tonnie Derksen, Esther Bolder, Pascal van Dulmen, Harrie Wanders, Hendrik Jan Wildenbeest, Tom van Alst en Erik Godschalk).