“Met een heerlijk belegd broodje, een krentenbol en een gekookt eitje zaten we in de winterzon te ontbijten. Mijn vrouw las de teksten voor van vele inwoners van Loil. Een geweldig mooi moment om Valentijnsdag mee te beginnen. Veel dank daarvoor.”
Dit is één van de vele reacties die de organisatie ontving op de Hartenwens/Valentijnsactie van de afgelopen weken. Het geeft precies de bedoeling van de organisatie weer: een welkome afleiding en aandacht voor elkaar in deze coronatijd. Als organisatie zijn we er gezellig druk mee geweest. Enkele cijfers om aan te geven waar het om gaat:
Voorafgaand:
- 52 tassen rondgebracht en weer verzameld;
- Opmaak en drukwerk van kaarten, persberichten e.d.;
- 90 Hartenwenskaarten met ruim 600 hartenwensen digitaal verwerkt;
- ± 40 pers- en social mediaberichten gepubliceerd en reacties verwerkt;
- Coördinatie van ruim 50 vrijwilligers;
- Tijds- en routeplanning gemaakt voor de vrijwilligers;
- De inkoop voor 1.700 ontbijtjes
- 3.600 broodjes;
- 1.750 krentenbollen;
- 75 kg. ham;
- 75 kg. kaas;
- 40 kg. jam;
- 1.700 eieren;
- 1.700 yoghurtjes;
- Verpakkingsmateriaal, waaronder 7 verschillende kleuren bezorgtassen.
Niet onvermeld mag blijven dat Pluimveebedrijf Vonk de 1.700 eieren sponsorde. En dat met onder andere de rijdende verswinkel van Rens Vuulink en bakkerij Paul Berntsen mooie deals konden worden gesloten.
Vanaf donderdag 11 februari:
- De kerk ingericht als distributiecentrum;
- De 3.600 broodjes, afhankelijk van de grootte van het huishouden, verpakt in 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7- persoonszakken;
- De 75 kg. ham gesneden en met de al gesneden kaas verpakt naar grootte huishouding;
- De bezorgtassen afhankelijk naar grootte van de huishouding, per kleur, klaargezet en gevuld.
Zondagmorgen 14 februari:
- De 1.700 eieren gekookt en toegevoegd aan de gevulde tassen;
- De verschillende kleuren tassen per straat klaargezet voor de bezorgers, met daarbij een lijst met adressen en per adres de daarvoor bestemde tas;
- Ontvangst en begeleiding van de pers;
- Ontvangst en op weg helpen van de bezorgers (dit i.v.m. corona per tijdsblok);
- Verzorgen koffie, thee, chocomel en broodjes voor bezorgers die terug kwamen en voor andere betrokkenen.
Inderdaad een indrukwekkende lijst, maar wat een voldoening!
Natuurlijk doordat vrijwel alles volgens planning verloopt. Maar nog meer door de ontvangen waarderende reacties. Bijvoorbeeld in de vorm van:
- De spontane hulp die de vrijwilligers spontaan aanboden. Allemaal bedankt voor jullie medewerking;
- De vele Hartenwensen die zijn binnen gekomen. Kijk op deze site: https://loil.nl/lees-hier-de-hartewensen-van-loil/
- Telefoontjes waarin mensen hun waardering uitspreken;
- De afgeleverde saucijzen en appelflappen voor de vrijwilligers (o.a. van burgemeester De Baat);
- De kaartjes, chocolade en het andere lekkers die wij spontaan kregen;
- De mooie verhalen van de bezorgers, die onderweg ook mooie reacties kregen;
- En natuurlijk social media: op Facebook:
- ± 15.000 bezoekers;
- Meer dan 1.000 ‘Vind-ik-leuks’;
- Honderden bedankjes e.d.
- Dorpsgenoten die je spontaan aanspreken en bedanken;
- Nieuwe abonnees van het Kontaktraadboekje;
- Mensen die een spontane donatie geven;
- Alle ‘ Ons Loilse hart blijft kloppen voor elkaar’- kaarten, die zondagmiddag al voor vele ramen in Loil te zien waren;
- Etc.
De organisatie doet dit met veel plezier. Dit is het mooist verwoord in een bericht van een Loilenaar, die nauw betrokken was bij alle werkzaamheden en zelf ook een belangrijk aandeel had. Zijn bericht:
En dan scroll je zo ‘s avonds door de social media en zie je alle beelden van dit weekend voorbij komen. Een weekend zoals het was, als vanouds gezellig. Jullie kunnen er met z’n 6-en ontzettend trots op zijn hoe jullie dit op touw hebben gezet! Van een mooi gebaar met de hartenwens, tot de organisatie van een operatie waar velen bij voorbaat al nee tegen zouden zeggen. Ik denk dat ik namens velen in Loil (en Didam) kan zeggen: “bedankt”.
De organisatie heeft het graag en met veel plezier gedaan. Dank voor alle reacties en andere blijken van waardering.
(Meer foto’s volgen snel)
Met al deze acties heeft de Kontaktraad nog meer diepgang gekregen dan we in het verleden al hadden. Van een overkoepelende organisatie voor de verenigingen is het gegroeid tot een verbindende organisatie voor niet alleen verenigingen, maar daarnaast ook voor individuele inwoners. Een mooie ontwikkeling.
Geweldige actie heel erg bedankt voor het lekkere ontbijt